Jag är en sybarit

Det är alltid trevligt att lära sig nya ord och det gjorde jag häromdagen.
Ordet är Sybarit.
På Wikipedia finner man följande om staden Sybaris:
"Sybaris var en grekisk kolonistad i Syditalien, grundad på 720-talet f.Kr. Stadens invånare blev kända för sitt luxuösa och utsvävande leverne, därav ordet sybarit. År 520 f.Kr. förstördes Sybaris av grannstaden Kroton, som avundades Sybariternas rikedomar och vällevnad."

Efter en stunds googlande fann jag en svensk förening som kallar sig själva för Sybariterna. Jag överväger seriöst att ansöka om medlemskap.

Kommentarer
Postat av: astrid

eller så är du kanske en epikuré?

epicurus hade en jätterolig behovstrappa har jag läst, förutom vin och goda vänner skulle varje människa tydligen innehava en swimmingpool för att bli lycklig? :)

2008-10-15 @ 22:27:13
Postat av: Emma

Du har rätt, jag är nog en epikuré.

Inget skulle göra mig gladare än en swimmingpool.

2008-10-16 @ 11:09:47
URL: http://chipsahoy.blogg.se/
Postat av: astrid

haha.. jamen i sydney är det vardagssoppa att ha swimmingpool på taken..hehe...så du behöver ju inte vänta länge? kanske ska satsa på ett litet townhouse i newtown eller glebe eller kanske borta i lyxiga kirribilli??

2008-10-17 @ 10:44:14
Postat av: Emma

Åh nu måste jag gå in på realestate.com.au och kika på vad det finns för trevliga bostäder där!

Ett townhouse låter inte fel...



2008-10-17 @ 10:50:28
URL: http://chipashoy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback