Årets

Årets album:  Heads Off - The Hellacopters
Ett sista farväl från Sveriges absolut bästa rockband. Mäktigt.

Årets artist/band: MGMT
 
"Kids", "Electric Eel" och sommarens spelning på Accelerator gör MGMT till årets band.

Årets låt:
M79 - Vampire Weekend
"Afro-pop" med stråkorkester. Jag är väldigt svag för just stråkorkestrar.





Årets konsert: James Taylor på Cirkus, 20 april.
Jag ryser fortfarande av välbehag när jag tänker på den fantastiska kvällen på Cirkus. James Taylor är en av tidernas bästa låtskrivare och sångare, dessutom lyckades han med konstycket att leverera ett underhållande mellansnack.
Den känsla som fanns i lokalen går inte att beskriva, vi kände nog alla en typ av samhörighet, lite som i en församling.
Stora delar av Sveriges musikelit fanns på plats; Tomas Ledin, Niklas Strömstedt, Backa-Hans, Lasse Kronér, you name it. Och vår kärlek till James Taylor visste inga gränser. Och jag tvivlar på att det fanns ett endaste torrt öga under "My Travellin' Star" då James Taylor spelar och sjunger tillsammans med den videoinspelade kören hemifrån. Annorlunda och underbart.



Årets serie:
Summer Heights High.
Tack vare "Flight Of The Conchords" fanpage på Facebook hörde jag talas om en australisk komediserie med komikern Chris Lilley. Jag hade inga som helst förväntningar men blev tagen med storm. Lite "The Office"-känsla men det här är faktiskt snäppet bättre. Genomtänkt och oerhört roligt.

Årets film: Juno.
Absolut svåraste kategorin då 2008 har bjudit på så mycket kvalitativ film. "Into The Wild", "Darjeeling Limited" och "Margot at The Wedding" var samtliga nominerade till första platsen. Men genialiska "Juno" med en fantastisk dialog och en klockren Ellen Page, knep första platsen.

Årets händelse:
Spotify
Som en dröm.

Årets öl:
Hook Norton Twelve Days
Julöl som kommer att saknas när helgerna är över.

Årets vin: 2006 Trio Merlot Carmenère Cabernet Sauvignon
79 :- för 75 cl ren njutning. Jag vill inte ens tänka på hur många flaskor Trio som jag har konsumerat under 2008. Storfavorit.

Årets bok: Gör Vad Du Vill - Erlend Loe.
Att utnämna "Gör Vad Du Vill" till årets bok är inte nog. Det här är något av det bästa jag läst och det var inte bara en gång som jag fick känna mig lite smått dum när jag gapskrattade öppet på bussen. Endast Erlend Loe kan framkalla något sådant. Norges stolthet.

Årets svensk: Henrik Rydström
Ja, ni som läst min blogg ett tag vet redan att jag beundrar Herr Rydström. Om ni missat lagkaptenens förmåga att uttrycka sig i skrift ska ni klicka här: http://www.barometern.se/blogg/henrik_rydstrom/

Årets personlighet:
Barack Obama
Obama har USA och resten av världen på sin sida och är redan nu en av världshistoriens viktigaste personer.






Kommentarer
Postat av: kajsa

Jag tycker om dina listor. Att se vad du tycker om saker. Så kan jag jämföra med mina egna tankar om sakerna. Sätta igång små hjul av funderingar.

Hoppas att du också får ett jättebra avslut på året!

2008-12-30 @ 16:05:28
URL: http://aenigma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback